Allt enligt planerna

Kuckeliku, klockan sju var det lusse på dagis imorse. Lilla E ville plötsligt inte vara lucia som vi hade planerat, utan tärna. Detta var i och för sej lite av en lättnad, då bara fyra av fem ljus ville fungera i luciakronan. Svärfar och jag mekade och styrde med kronskrället en halvtimme igår kväll, men fick ge oss.
Det här är ett ganska bra exempel på hur dåligt förberedd jag är jämt. Kanske kunde man ha kollat kronan nån dag innan så att man hade haft tid att köpa en ny? Kanske hade man till och med kunna vara liiite förutseende och skaffat ett tärnljus, ifall dottern skulle vilja vara tärna? Nä, icke så.

Nä, när jag ska åka i väg på nåt, så springer jag för det mesta runt i huset med skorna på och letar efter exempelvis nycklarna, podden eller mobilen. Det leder också förstås till att jag får ont om tid och blir irriterad.

När jag skulle bjuda på glöggkväll för ett par veckor sen, visade sej min dåliga planering (och en rad fobier) tydligt. Kollegorna skulle komma vid fyra, och klockan elva var jag på det stora möbelvaruhuset och letade glöggmuggar. Halv tolv var jag i mataffären och köpte lättglögg. Klockan två började jag koka gröt och vid tre kom jag på att barnen kanske skulle ha nån middag innan allt godis kom fram på bordet. Kvart i fyra hade jag panik för jag fick för mej att inte glöggen skulle räcka (lösningen på det hade väl varit att hälla sprit i lättglöggen och se glad ut), och tio över började jag undra om jag hade sagt fel dag till alla.

Konstigt nog landar jag dock oftast på fötterna till slut.
Glöggkvällen var supertrevlig, glöggen räckte och alla var glada.
Maken slöjdade till ett tärnljus av det ena ljuset från den trasiga luciakronan (hade jag aldrig kommit på själv) och rotade fram glitter bland julgranssakerna.
Och det är tur att de säljer så fina vattenflaskor på gymet, för jag kommer väldigt ofta dit utan. Idag fick jag köpa ytterligare en. Jag får väl vara glad att jag kommer iväg överhuvudtaget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0