En vit jul

Läste om en kvinna som vuxit upp med missbrukande föräldrar (det här blir muntert, tänker ni). För henne innnebar julen bara att hennes föräldrar satte sej i soffan och söp och sen blev allt ett enda kaos. Detta apropå julångest.
Hon beskrev att deras soffa hade luktat piss och öl, och att hon hade fått ta hand om sina föräldrar som om de hade varit sjuka barn. Ja, ni fattar, en dysfunktionell familj, som det så fint heter nuförtiden.
I den familj hon själv nu skapat som vuxen, med barn och man, hade de vuxna valt att inte dricka alls och hon uppmanade alla att skriva på nåt slags nykerhetskontrakt inför julen.

Jaha, tänker jag. Vad är det som den här kvinnan kan tjäna på att gå ut i pressen och tala om för andra att "jag led på grund av alkohol när jag vara liten, och nu vill inte jag att nån ska dricka för att det är jul"?

Jag har själv vuxit upp i en familj där det funnits missbruksproblematik. Men själv har jag inga problem med alkohol eller andra droger, därför förstår jag inte varför jag skulle behöva skriva på ett kontrakt som garanterade min nykterhet under julen. Jag har däremot, året runt och i alla sammanhang, lovat mej själv att mina barn aldrig ska behöva lida eller på andra sätt påverkas negativt av att jag ibland dricker alkohol.

Jag håller med om att alkohol och andra droger förstör otroligt mycket för väldigt många, men hallå, det händer året runt! Och, hallå igen, det är inte alla som dricker som pissar på sej och spöar upp sin familjer. Det är inte alla som tar alla julklappspengarna och köper sprit för dem.

Jag tror nämligen att de som missbrukar alkohol, droger, sex, mat, spel eller vad det nu kan vara, är sjuka. De lider av en sjukdom som tar en livstid att rehabilitera. Då hjälper inget kontrakt om en vit jul. Då handlar det i stället om att hålla sej nykter livet ut, för att överhuvudtaget överleva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0