Lundell volym II

Nu har jag tagit mej igenom volym II (kallade den första felaktigt för "del 1" vilket jag beklagar, det finns säkert en genomtänkt idé bakom att kalla dem volym I-III) av den digra Lundell-biografin.

Oj, kände jag, vad han har lämnat ut sej och de sina genom åren. Allt är mer eller mindre självupplevt i alla böcker, låtar och dikter. Jag måste tillstå att jag visste väldigt lite om Lundells privatlliv, alla turerna kring alkoholismen och nykerheten, skilsmässorna, barnen, husen och allt annat härj. Ja, jag visste lite, fast jag visste i själva verket också en hel del.

Låtlistan till denna volym innehåller bland annat "Håll min hand hårt" och "Blå Range Rover", ytterligare personliga favoriter. Det är två låtar som, enligt vad jag vet, verkar säga mycket om Lundells person. De skalar av allt skydd från osäkerheten, sökandet, otryggheten, strävan efter andligheten, ensamheten i missbruket, sorgen inför den söndrade familjen, rädslor och kärlekstörsten. Lyssna gärna. (Här hade jag tänkt lägga in nån länk, men det blev inget bra.)

Jag är imponerad av Lundells produktivitet, låtar som jag trodde var gamla, var istället nya och tvärtom. Har bara läst en tredjedel av hans romaner (bättring? ja kanske en dag). Varje bok och skiva/box redovisas i biografin i varsitt eget kapitel, med bland annat "nördfakta" av typen hur många gånger olika typer av sprit nämns i respektive bok. Kul!

Ja, igår skilde han sej två gånger, Lundell. Det var lite mastigt på en eftermiddag. Nu har jag precis kommit förbi redogörelsen för Saknaden (som för övrigt skildrar betydligt fler sexuella äventyr än de tidigare böckerna, om nån nörd bryr sej), en underbar roman som jag rekommenderar. Jag är ju ingen litteraturvetare, men tycker mej begripa this much.

Han får nog stå kvar som husgud i alla fall. Men han har fått kliva ner från pedistalen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0