Middag med udda gäster

Har ni sett Go'kväll på svt nån gång?
Nähä, det brukar i ärlighetens namn inte jag heller titta på, det krockar med Bolibompa. Men jag ser det ibland på jobbet, särskilt på fredagarna när jag jobbar kväll. Då har de en programpunkt som går ut på att en kändis bjuder in till middag. Middagsgästerna (fyra stycken + kändisen och programledaren) väljs ut av kändisen, och det kan vara vem som helst, levande eller död. Kändisen får sen berätta lite om sina gäster och motivera varför han/hon blivit bjuden.
Jag tycker det är en rolig idé, tänk er själva! Så jag har spånat lite på vilka jag skulle bjuda.
Skriv gärna in din gästlista som kommentar.

Här är mina gäster (jag kan ju bjuda en extra gäst eftersom jag inte behöver ha med programledaren):

Stephen Biko. Anti-apartheidaktivist, död 1977 30 år gammal. Grundade bland annat en studentorganisation för färgade studenter, var under flera år bannlyst och förbjuden att tala inför folk. Misshandlades till döds av sydafrikansk polis. Efter hans död publicerades bilder på hans skador och världen fick upp ögonen för den brutala regimen i Sydafrika.
Rekommenderar varmt filmen "Cry Freedom" med Denzel Washington i huvudrollen.

Bono. Det vore ju fånigt att inte bjuda en superkändis, om man fick chansen. Jag tycker Bono verkar vara en fantastiskt intressant och mångsidig person. Hans engagemang i Afrika har gjort omvärlden uppmärksam på problem med  bland annat AIDS, tillgång på färskvatten och många fattiga länders enorma statsskulder. En man som använder sitt kändisskap till något vettigt, det är ju minst sagt imponerande. Sen sjunger han ju otroligt bra också, och jag kan stolt säga att min första LP var "The Unforgettable Fire" med U2.

Carolina Klüft. Jag gillar verkligen henne, hon är så vansinnigt målmedveten och genomför sina idéer med en makalös precision. Jag är nyfiken på hur en så pass ung person, kan ha en sån personlighet.

Jesus Kristus. Va?! Tänk er själva! Skitcoolt att ha en gäst som kan fixa hur mycket vin som helst! Nämen, skämt åsido, det finns väl nästan ingen som det skulle vara så häftigt att få sitta och prata med. Kanske han inte skulle avslöja så mycket hemlisar, men åtminstone kunde man få en chans att kolla trovärdigheten i hans uttalanden. Vem var han egentligen, hade han några barn eller nån fru? Honom har man ju hur många frågor som helst till.

Heliga Birgitta. Hon verkar ju varit ett sjuttihelsikes fruntimmer; orädd, modig, avant garde, antagligen småtokig, men målmedveten. Hon levde på 1300-talet och bara att få höra henne berätta om livsvillkoren på den tiden, skulle ju vara superintressant. Tänk er att hon gav sej av och knatade genom hela Europa inte mindre än två gånger, och dog sedemera i Rom. Det var ju inte precis charter på den tiden.

Ja, det här är ju en sån grej som man kan fundera på hur länge som helst. Och det roliga är ju egentligen att man aldrig behöver bestämma sej slutgiltigt för hur gästlistan ska se ut, eftersom festen liksom aldrig kommer att bli av.

(Jag har en sån här omöjlighetsgrej till som ni ska få klura på, men det tar jag en annan gång.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0