Min gröna kompis väljer

Följande låtar slumpade min podd (den är grön) fram idag när jag cyklade till jobbet:

"If You're Gonna Leave", Emerson Hart. Den har sina små skavanker, men refrängen är grym.

"Frozen Lake", Buffalo Tom. Ja, det är skönt att slippa vara gymnasist. Jag hänger dock kvar vid den här låten, mest kanske för att den inte blivit omodern.

"Får jag se dej ikväll", Magnus Johansson. Varför har man en sån låt i sin podd överhuvudtaget, det kan man undra. Den har ett skönt drag av 80-90-tal som jag gillar, med en text om färjor, telefonkiosker och den suveräna raden "... jag hade dej igår å nu vill jag ha mer...". Plus; den börjar med en ensam akustisk gitarr, redan där är jag såld.

"Ikväll", Eldkvarn. Igår beställde jag Pluras bok, ett steg vidare i min kill-your-darlings-ambition (se vidare inläggen om Lundell från december och januari). Det är i en sån här Eldkvarn-låt Plura är bäst, tycker jag, här lever hans röst. "... å i ett rum i hennes hjärta, står ett piano å en säng..."

"Wish You Were Here", Pink Floyd. Är novis på Pink Floyd, begriper mej inte på mastodontbands-eran med Queen å andra hemskheter. Men jag älskar låtar där man kan höra sångaren andas, gitarrsträngar som gnisslar och pianon som knarrar.

"Back to the Old House", The Smiths. Det finns ett helt gäng klipp på youtube med begåvade gitarrister som spelar den här låten, kolla in det. Jag lyssnade oerhört mycket på Smiths under några år, när man är tonårigt svartvit i sin personlighet, är det perfekt musik. Och det är man ju titt som tätt även i vuxen ålder, har jag märkt.

"Nobody's Lonely Tonight", Moneybrother. Jag vet inte vad det är som är så speciellt med denna låten, jag tror jag har hört den 500 gånger och den är fortfarande lika bra. Ganska typiskt Moneybrother-snitt, smått genialiskt... vad det nu är.

"Amarula Tree", Amanda Jenssen. Det börjar gå upp för mej hur bra den här kvinnan är. Hursomhelst är det inte många låtar som jag bara vill tokdansa till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0