Boktips

Det har blivit en hel del läsning den här sommaren. Det har varit allt från favoriten Steinbeck till mer lättsam litteratur.

Just nu är jag mest sugen på att åter läsa Vilhelm Mobergs romansvit om Utvandrarna. I sitt Sommar-program talade Björn Ulvaeus så varmt om böckerna, och jag har dem ca nio år bakom mej i tiden då jag läste dem när jag väntade mitt första barn. Då gav historien en bra distans till alla förbud och pekpinnar kring hur man ska bete sej när man är gravid. En utmärkt påminnelse om hur jädrans bra vi har det om man jämför med vad de hör människorna fick utstå för att få ett lite bättre liv.
(När jag väntade mitt andra barn, läste jag förövrigt Raskens av samma författare. Och ja, vi har det förbaskat bra nuförtiden.)

I sommar har jag hittills läst följande böcker:

Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross. Nja, inledningen är dramatisk och spännande, men tyvärr blir det mer och mer tantsnusk ju längre historien lider. Utger sej för att porträttera en "stark" kvinna, men kvar blir bara bilden av en knäsvag och svimfärdig tonårsförälskad kvinna. Trist. Intressant tema dock, varför finns det luckor i listan med påvar? Finns det kanske några utklädda kvinnor gömda där?

Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones. 1300-talets Barcelona, hur mycket vet man om det? Lite långsökt historia om en bonde som flyr undan elaka adelsmän med sin lilla son under armen. De båda hamnar i Barcelona, och man får följa deras bägge liv i staden. Naturligtvis var författaren tvungen att mixa in ett par kärlekshistorier, med följden att det mest blir - ja - tantsnusk.

Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert. Sann berättelse om författaren själv som efter en  långdragen och smutsig skilsmässa ger sig ut i världen för att få ordning på sej själv. Hon reser till Italien, Indien och Indonesien och träffar alla möjliga människor som alla har något att lära henne. Rekommenderas varmt för sina lättsmälta och kloka insikter. Kan nån lära mej meditera?

Flyga drake samt Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Skildrar livet i Afganistan, från 60-talet och fram till nutid. Underbar läsning; allmänbildande och mycket rörande.

Bitterfittan av Maria Sveland. Borde läsas av alla, både kvinnor och män. Kanske framförallt unga kvinnor, nyttigt läsning innan man bildar familj.

Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk. Usch så deprimerande, läs inte denna om ni funderar på att att skiljas! Eller kanske ändå, gör det...

Den trettonde historien av  Diane Setterfield. En underbar skröna, saga, släktkrönika och spökhistoria. Rekommenderas varmt till den som vill ha en bok att sträckläsa. Man sugs in i berättelsen, och inget slutar som man har tänkt sej. Välskriven också, inte ett enda drag av tantsnusk.

Parallellt med alla dessa böcker, läser jag högt för barnen ur de klassiska böckerna om Narnia. Det går lite si och så, för lyssnarna alltså. Kanske är det lite för svårt, för få bilder och mycket annat att tänka på. Men det går framåt, och vi har en hel vinter på oss. Jag vill minnas att jag slukade böcker när jag var 8, dels läste jag själv, dels läste mamma högt. Tillsammans läste vi bland annat Tordyveln flyger i skymningen och alla böcker ur Skuggan över stenbänken-serien av Maria Gripe. Så jag tror jag kommer fortsätta insistera på högläsning ett tag till, bara för att jag också tycker det är kul.

Kommentarer
Postat av: Marika

Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert läste jag faktiskt under semestern - det var rätt häftigt att vara i Rom samtidigt som man läser om hennes vistelse där, och när jag hunnit fram till Indien-biten så träffade vi på vår hyttuppassare Paulwin som var från - Indien. Och på något lustigt vänster så hade vi en servitör från Bali vars namn var ett av de där fyra förnamnen som barnen på Bali får...

2008-08-11 @ 10:39:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0