Muren och böckerna

De olympiska cyklisterna hojjar förbi den kinesiska muren, och jag får direkt Evert Taubes rader i huvudet:

"Det var Chi Huang Ti,
kung av Tsin,
som lät bygga den kinesiska muren
och bränna alla böcker i Kina."

Jag vet inte när jag lärde mej dem, men jag tror det var på högstadiet.
 
På gymnasiet hade jag en ganska excentrisk samhällskunskapslärare. Under våra tre år på Stagneliusskolan, talade han ständigt om att vi var hans bästa klass nånsin. Han tycker faktiskt att vi var så begåvade och intelligenta, att han klev av läroplanen helt och hållet och lät oss bestämma vad vi ville lära oss mer om under vårt tredje år. Vi valde bland annat  Kina, och jag tror vi ägnade nästan en hel termin åt kinesisk historia. Nu skulle jag ju ljuga om jag sa att jag kom ihåg en massa, men en del sitter där i bakhuvudet; Chiang Kai-shek, Goumindang, De fyras gäng och Kulturrevolutionen.

Nu beklagar sej folk över att Kina får vara värdland för OS. Tja, ska man tänka så, är det ju inte många länder som borde få ha OS. USA? Ryssland kanske? Australien? Hjälper det om man bara har en aborigin som tänker elden på invigningen, är allt förlåtet sen?
Jag tror det är bra med fokus på länder som har svårt med demokrati och mänskliga rättigheter. Och i vilket fall är det ju lite sent att beklaga sej nu, när spelen är igång. 
Nä, nu har vi ögonen på skitstövlarna. Knappast kan det ju bli värre för kineserna i allmänhet efter OS. Det lär väl inte bli fler bokbål i alla fall. Inte nu, när varannan kines går omkring med en kameramobil i fickan.  På så vis skjuter de alla skarpt mot överheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0