Trädgårdsfunderingar

Jag går en runda i min nedvissna svenska villaträdgård med blommande snödroppar och vitlök på väg upp. Funderar på hur mitt spanska trädgårdsliv kan komma att se ut. Trädgårdsliv utan Louise Odier, pipört och syréner. Utan växthuset.

Väninnan undrade om det fanns några krus i den spanska trädgården, nej det fanns det inte. Men det fanns ett par rejäla palmer, bougainvillae och nån slags pinjeträd. Det finns en liten pool, en rejäl uteplats och en terass som man når från övervåningen. Jag ämnar ställa dit en mängd krus och annat, det såg lite fattigt ut utan grönska.

Här hemma har jag två stora citronträd som jag drivit upp från kärnor. De är säkert 12 år vid det här laget, men de har aldrig blommat. I den spanska trädgården skulle de säkert trivas bättre än i det svenska vardagsrummet som de bor i på vintern. På sommaren står de i skuggan på altanen, och man kan riktigt se hur de sträcker på sej när de får komma ut i friska luften.

Olivträdet som jag köpte på handelsträdgårdens rea i höstas, trivs inte inne, det är för torrt och varmt. På Mallorca är olivträd i krukor vanligt, de hade tjocka stammar och blanka blad.

På sensommarn förra året hällde jag ut en halv påse korianderfrön i en kruka i växthuset. Tack vare det konstiga vädret har jag haft färsk koriander hela vintern. Persiljan är också jättefin. Undrar om jag kommer att ha en örtagård i krukor på Mallorca.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0