Jo, det är till stor del outhärdligt

Skrev i ett tidigt inlägg om hur hemskt det kan vara att återvända till, och försöka lyssna på musik som man gillat i ungdomen. Gav mej in i ett projekt idag, och tänkte "nu ska det lyssnas och begrundas och utvärderas".

Det började med att jag hittade en låt med Lloyd Cole ("Woman in a Bar") som jag laddade ned. Cole (först alltid tillsammans med The Commotions) tillhörde de som jag lyssnade väldigt mycket på slutet på 80- början på 90-talet. Han har lite speciell röst (som alla sångare jag gillar, enligt maken), skrovlig men ändå klingande. Rotade fram en gammal cd från 1990.
Det ena ledde, som det brukar, till det andra. Nedan följer lite andra gamla favoriter:

"Wicked Game" med Chris Isaak. En verklig jättehit, som alla minns. Idag känns den väldigt töntig, gnällig. Mystiken är borta, Isaak har/hade ett eget tv-program. Usch!

"November Rain" med Guns N'Roses. Det var en fin video till den där, vill jag minnas. Idag, nä 8.30-hårdrocksballad med gitarrsolo, det känns förlegat.

"Save me" med Big Country. Hu, orkade jag inte ens lyssna färdigt på. Bombastiskt och tröttsamt.

"You're Love is King" med Sade. Jodå, den lever. Syntharna känns ju sådär, men det är ok ändå.

"Cover My Eyes" med Marillion. "Easter" gillade jag också, och "Kayleigh" förstås. Men nu? Oäääh!

"Little 15" med Depeche Mode. Nja, fortfarande ok, men det finns andra som är mycket bättre. Väljer hellre "Enjoy the Silence" idag.

"One Way of Life" med The Levellers. Det var en övergående period, den med Levellers. Var på en fantastiskt ösig konsert i Stockholm, det kom jag på att jag hade glömt.

"Fisherman's Blues" med The Waterboys. Så Irlandsromantiskt. Ok, men inte mycket mer.

Nä, det var inte kul alls.
De här har dock överlevt på botten av en flyttkartong med repiga cds, och får komma fram ibland:

Grant Lee Buffalo "Jupiter and Teardrop"

Tom Waits "I Hope that I Don't Fall in Love with You"

Phil Collins "Against All Odds" (ja, bokstavligen)

Lloyd Cole "Ice Cream Girl" och "Undressed"

Tracy Chapman "Fast Car"

Hothouse Flowers "Eyes Wide Open"

The Wannadies "Black Waters"

R.E.M. "Nightswimming" och "Can't Get There From Here"

Eldkvarn "Ett hus på stranden", "Småstadskväll" och "Ta min hand" med flera

Buffalo Tom "Taillights Fade"

The Smiths "This Charming Man" och "Ask"

Oasis "Wonderwall"

Magnus Johansson "Får jag se dej i kväll"

Håller mej till nutid i fortsättningen...

Kommentarer
Postat av: Marika

"Ett hus på stranden"... Å så plötsligt var man tillbakaflyttad till vintern -91 och Österrike-bussen... Tänker alltid på dig när jag hör (1)Eldkvarn och (2)Counting Crows. Tilläggas ska väl att maken är ett grymt Counting Crows-fan och har dessutom introducerat mig till Goo-goo Dolls-världen och Live-världen - och även där asoccierar jag till Counting Crows och tänker följdaktligen på dig...
F.ö. tycker jag att det är lite hädiskt att säga så om Gn'R - ja, det är en ballad och ja, den är aningens patetisk men ändå... ;)På den tiden var Axl LITE normalare i skallen i allafall. Och Slash var fortfarande medlem i Gn'R och inte några Velvet Revolver.*traditionalist*
En låt som jag upplever inte alls har överlevt 90-talet är Extreme's "More than words" som alltid för mig tillbaka till sommaren då Ulle och jag var i Grekland. Numera upplever jag den som GRYMT patetisk och utsliten och jag förstår inte hur jag någonsin kunnat lyssna på den. Saker förändras och vi med dem...
Gott nytt år och kram!

2008-01-01 @ 22:17:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0