Matlådan revisited

Mat i plastlåda. Ja, det är vad jag äter mest när jag jobbar. Oftast undrar jag om man ens kan kalla det mat. Det mesta som värms i micro förvandlas dessvärre till nåt som knappt går att känna igen. Därför händer det inte sällan att jag sitter där och funderar över vad det är jag äter. Det går oftast att komma ihåg ungefär vad det var för proteinkälla, och det kanske går att urskilja om det är pasta eller potatis. Men kryddning, smak och eventuell upplevelse är allt som oftast borta. Jag bryr mej inte ens om att  lägga upp min medhavda lunch eller middag på en tallrik, utan äter den direkt ur lådan.

Nä, jag ska vara helt ärlig; det är inte så illa. Jag har vid det här laget ätit en oräknelig mängd matlådor och vad jag kallar ensamportioner. Och jag har lärt mej en hel del om möjliga och omöjliga kombinationer.
Här följer lite tips (och på slutet låter det som en hysterisk GI-kokbok, ni får skratta):

Låt mej förklara lite kring ensamportionerna: som student levde jag till stor del på sån här mat, som ska vara snabblagad, mättande och lätt att variera. Huvuddelen består naturligtvis av pasta (det var före bulgur och sånt fanns i vanliga affärer), därefter grönsaker, nån typ av protein och kryddor. Exempel: pasta med hackad tomat, bacon, vitlök och basilika, pasta med hackad tomat, fetaost, vitlök och köttbullar med ketchup eller pasta med gurka, tacosås, riven ost och rökt skinka.
Ja, det blir inte mycket roligare än så. Men det var hyffsat billigt och jag var mätt och hjärnan fungerade.

I matlådor fungerar de här enkla recepten också bra. Jag brukar ha många såna lådor under sommarhalvåret, kall mat alltså. Sallader med pasta, bulgur eller quinoa. Grönsakerna går ju att variera hur mycket som helst, men detta är favoriten just nu: bulgur med grillad paprika, valnötter, tonfisk och svarta bönor. Krydda med chili, oregano, havssalt och rostad vitlökspeppar.
En annan höjdare är matvete (suverän konserv), makrill i tomatsås, kalamataoliver, stekt squash med lite olivolja på. Återigen rostad vitlökspeppar, basilika eller persillade.
I de här lådorna är det också toppen att använda överblivna pannbiffar, korvar eller bara ett kokt ägg eller två. Ja, det blir lite Kajsa Warg, det ligger faktiskt lite tillfredsställelse också i att kunna gör nåt av det man har hemma. Kökets feng shui alltså.

En god ost kan höja en trist salladslåda, min favvo är halloumin, som man antingen steker i olivolja eller äter som den är. Mozzarellan är ju underbar, om än lite smaklös. Den kan dock svalka om man har stark mat i lådan, prova till chili con carne. Fetan klarar allt, även en tur i micron.

Sen har vi ju resterna. Suck. Det är ju inte alltid roligt att hetta på det man åt kvällen innan som lunch. Pasta funkar oftast bra, helst om den värms i nån sås. Prova att fiska upp lite pasta ur grytan nån minut innan den är klar, och lägg den i lådan, då håller den formen även när den värms igen.
Köttfärssåsen klarar sej nästan alltid utmärkt i matlådan, den måste vara överlägset vanligast i Sveriges lunchrum. Potatismos går, värm försiktigt bara. Ris, går jättebra att värma. Kokt potatis, njae, inte bra. Prova dock att pressa den med potatispressen ner i matlådan, då funkar det bra att värma den.
Kokt potatis går inte att frysa, annars funkar det mesta, till och med pastan. Bäst klarar sej dock bulgur och ris.
Ha ett gäng olika kryddblandningar hemma, såna som säljs med små kvarnar i locket. Många av dem är verkligen toppen.

Jag är ingen fan av storkok. Men om jag ska göra kycklingpastasås (familjen älskar klassikern ala King med svamp och paprika), till exempel, så är det ju lika bra att ta hela påsen med filéer. Det blir minst två matlådor över. Likadant med köttfärssåsen. Suveränt att ha i frysen, en lasagne blir plötsligt inte ett heldagsprojekt om köttfärsen redan är färdig.

Och så några omöjliga kombinationer, som faktiskt funkar:
Falukorv (överbliven från middan) med tomathack, pasta och pesto. Parmesan på.
Fisknuggets (ganska ny vara, jättegott, och ja, man kan unna sej lite panering ibland) med tagliatelle, dillcremefraiche och hackad avokado.

Med detta sagt att det mesta faktiskt funkar att chucka ned i matlåddan, det är ganska enkelt att hotta upp resterna. Får man en massa pasta över, så är det perfekt att göra en kall låda; ta resterna av salladen och lägg i tillsammans med ett kokt ägg, en näve räkor (lätt att ta från frysen, tina ett gäng och skala) och krydda efter smak. Ta lite färskost eller creme fraiche till. Mycket godare och billigare än bensinmackssalladen. Och det tar max tio minuter.
Gott mos, med andra ord. Och skönt att veta vad som är i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0