Mycket, många, massor

Vad mycket det blir. Många kändisar, massor med artister, en uppsjö av filmer, tv-serier, tv-kanaler, topplistor, tv-galor, välgörenhetsarrangemang, klubbar, grupper, föreningar, idoler och politiker.

Kollade lite på idrottsgalan igår och såg en härligt solbränd Sven Tumba ta emot ett hederspris. Min relation till denne man är mycket begränsad, jag vet vem han är och jag har en gång varit i samhället Tumba - det är väl ungefär så mycket. Men en tanke slog mej när jag såg inslaget om honom: för 50-60 år sen måste det ha varit mycket enklare att hålla reda på folk! Här är då en kille som varit med och vunnit sm-guld i två sporter och testat på typ alla andra som finns. Och vad skönt för publiken "ja, det är ju han Tumba, han är ju alltid med". Oavsett sammanhang.

Var det inte också så att det fanns en tv-kanal på den tiden? Tänk va skönt, en tablå att hålla i huvudet. Mycket liten risk att man missar nåt. Inget onödigt utbud! Nyheter, väder, sport och underhållning, punkt slut.
(På tal om det, missa inte Vita Huset som sänds från början på nian 18.30 på måndag. Bästa mastodontserien nånsin.)

Var det inte också så att det fanns en handfull skådisar som alla var med i samtliga filmer förr i världen? Ville man har en ful kärring eller huskors i nån film, då fick alltid Julia Cesar den rollen. Åke Söderblom var med om det skulle vara lite roligt. Och så Anna-Lisa Eriksson förstås.
Jag kanske inte är ensam om att ha tappat kollen på alla skådisar. Det har tagit mej hur länge som helst att se skillnad på Natalie Portman och Kiera Knightley (vem är Padmé fick jag tänka). Och vem är vem av Reese Whiterspoon och Sienna Miller? Och vem är Lindsay Lohan, det har jag ännu inte lyckats lista ut.
Medan jag har funderat över detta har det dykt upp 32 ungefär likadana fruntimmer i Hollywood, så nu har jag verkligen ingen aning. Har nu enats med mej själv om att försöka komma ihåg namnen på de svenska skådisarna.

Var det inte också färre politker förr? Det var ett par, tre gubbar som gafflade på varann och kallade varann fula namn (typ lakej, kommunist eller svartfot). Nu är det ju så jädrans många ministrar och utskottsledamöter, olika sekreterare och delegater att man tappar tråden direkt. Om jag var ointresserad av politik innan, så har det ju inte blivit bättre precis.

Och va många länder det har blivit! Försök hålla ordning på alla dem, den som kan. Jag är också geografidyslektiker, precis som Fredrik Wikingsson, och det hela har eskalerat senaste decenniet. Nu är jag helt vilse i pannkakan. Fårrmer juggoslavv ripubblick ovv massedååni-ja! Vilket är Latvia och vilket är Lithuania? Jag har ingen aning.

Ja, det är väl inte för inte maken och jag ofta sitter och säger: "Vad hände med henne/honom? Det var länge sen man såg till den och den." 
För ett tag sen såg jag i tidningen att Gary Sundgren fyllde år. Det var ju inte hysterisk länge sen han spelade i landslaget, han var väl inte den färgstarkaste karaktären, ändå hade jag helt glömt bort att han fanns. Märkligt.

Nä, jag orkar inte hålla ordning på folk. Orkar inte titta på alla galor och serier. Kändisarna i mord- och övergreppsbladet har jag oftast aldrig hört talas om innan. Vem orkar bryr sej om alla dessa tragiska människor? Överdoser, rehab, ätstörningar, taskiga uppväxtförhållanden, slagsmål, nya frisyrer, gravid eller inte, fet, smal, Ricky Lakes diet... eller för att citera Tiffany Persson, allt handlar om att va "känd å smaul!".

Jag vet inte om de där människor borde räknas som kända, men smala, det är de i alla fall.
Till och med Sven Tumba.

Kommentarer
Postat av: Dansken

Man kan ju undra vilka førebilder som våra barn får, jag kan tycka att Tumba och co. ær en førbaskat mycket bættre førebild æn frøken Gynning. Som førøvrigt læt som en kastratsångare på speed i Æntligen morgon med Adam och Gry.
Skall dessa c-kændisar som bara vill vara smala bimbos som kommer in på alla fester på Stureplan vara førebilder før våra småtjejer..? Då ær jag allvarligt oroad før vår framtid i det hær landet.

2008-01-16 @ 10:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0