Våldtäktsbladet och Övergreppspressen

Upplagesiffror för kvällstidningarna presenterades i veckan. Det visar sej att papperstidningarna minskar med i runda tal hundratusen per blaska. Detta diskuterades på radion när jag körde från jobbet häromdan, jag kan inte siffrorna exakt.

Det är tydligen så att man numera väljer att läsa tidningen på nätet. Gratis.

Men jag undrar om det är gratis-är-gott-faktorn som är avgörande här?
För mej personligen handlar det om att jag har tröttnat på att läsa om mord, våldtäkter och övergrepp. Jag är sick and fucking tired på olyckliga kändisar, gottande i rättegångar och redogörelser för hur småbarn blivit ihjältuggade av kamphundar. Jag vill gärna välja vad jag ska läsa om och slippa se bilder som jag inte själv valt uppfläkta framför ögonen.
Jag vill veta vad som är nyheterna för dagen; nyheterna. Inte för att jag är speciellt intresserad av politik och liknande, utan för att jag vill veta vad av vikt som skett i världen, punkt.

Jag skiter i Britneys och Tito Beltrans psykbryt.

Vill slippa känna misstankar om att kvällspressens noggranna skildringar av våldsbrott, inspirerar till nytt våld. Hur gör man om man vill våldta nån eller råna en bank, read all about it. Alla idéer för tio spänn.

Mina främsta nyhetskällor är Barometern från brevlådan, DN.se och text-tv, där är jag och läser varje dag. Känns fortfarande hyffsat objektivt, viktigt och sensationsfritt.
Allt detta för 170 per månad, bredbandskostnaden och tv-avgiften.

Det är inte gratis, men fan så mycket godare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0