U2 - live

Sitter och lyssnar på "Rattle and Hum", en fullständigt genialisk platta. Jag förstår varför jag lyssnade så mycket på den när den kom, och varför den fortfarande har en ohotad plats på fem-i-topp-listan över mina favoritalbum.

Häromdan gick jag omkring i en klädbutik med "Hawkmoon 269" i öronen. Det var ingen bra idé, för jag var tvungen att gå in bakom en klädställning och hålla mej i densamma när Bono klämde i med "... like a thunder needs rain, like a preacher needs pain..." nånstans mitt i låten. Annars vet jag inte vad som hänt, antagligen hade jag börjat hoppa omkring och hallucinera fram nån slags konsertscen i bortre änden av lokalen. Jag var i alla fall nära att slänga huvudet bakåt och sträcka upp armarna i luften. Veckans psykfall.

Jag har ingen aning om hur många gånger jag legat på sängen i mitt flickrum eller suttit i bilen och sjungit stämsång med Edge i "Van Diemen's Land". Eller hur många gånger jag har spelat "Desire" så rutorna skallrat.

Första gången jag hörde den här skivan var i alla fall hemma hos min kille i åttan. Jag älskade redan då U2, men trodde ändå inte mina öron. Jag kunde inte fatta att den här musiken fanns, hur kunde det bli bra? Och jag slås av samma tanke igen nu när jag lyssnar 20 år senare (nyp mej, hur kan det ha gått 20 år?).
Några år senare, var jag helt adrenalinpundad efter min första U2-konsert och sprang ut från Skandinavium i Göteborg och skrek: "Outside it's America, outside it's America!!!". Det var det ju inte, men just då hade jag inte märkt om jag klivit ut på en annan planet.
Sen dess har jag sett alla möjliga konserter (bland annat U2 två ggr till), men inte mycket kan ens komma i närheten av den där första med U2.

För övrigt har jag två artister som jag ännu inte sett, som det skulle vara kul att få uppleva. Det är två herrar som börjar bli till åren, nämligen. Kan ni gissa vilka?
(De jag redan sett är: U2, Springsteen (3 ggr), Dire Straits, Bryan Adams, Radio Head, R.E.M., Sting, Simply Red, Nirvana, D.A.D., bland många andra.)
Dessutom funderar jag på att boka en flygbiljett till Island i juli. Damien Rice tänker visa sej för mänskligheten då, det vore nåt.

Kommentarer
Postat av: A

Kommer ihåg den konserten mycket väl, träffade en fantastisk tjej där =)

2008-06-05 @ 17:41:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0