Ny strävan

I min nya strävan - att bli en bättre människa (jag vet inte riktigt vad det innebär, men det låter ju fint) - har jag bestämt mej för att röja upp mera i mitt hem. Jag har insett att jag snart ska flytta utomlands, i förlängningen kanske sälja huset. Man kan fan inte spara på allt. Och det gör jag inte heller, tycker själv att jag är ganska osentimental med prylar. Jag försöker tömma ur, organisera, skänka och kasta. Problemet är att det fyller på sej hela tiden. Alla tomrum fylls sakta men säkert med andra grejer.

Garderoberna (som i vårt hus är i sextiotalssnitt och rymmer sammanlagt åtta par skor, åtta långa plagg, fyra par underkläder, några få vikta plagg och 12 hattar) måste tokrensas. Köksskåpen, hälften av grejerna använder vi aldrig. Alla barnens prylar (vem har köpt all de, tro?), det är en ändlös mängd.

I samma strävan har jag bestämt att lägga mindre tid på städning. Låter det som en omöjlig kombination med ovanstående? Jo, det kan väl stämma. Men jag har bestämt att vi ska bidra till samhällsekonomin genom att betala för städningen. Två timmar i veckan, rent och snyggt inför helgen. All städtid tillägnas barn och umgänge i stället. Och jag tänker inte skämmas, även om det sitter en liten svensk inom mej och skriker att det är onödigt.
Men, nej, det kan det ju inte vara när det blir tid över till trevligare saker.


Jag ska testa indiska tvättnötter också. Har ni hört talas om dem? Ett litet uns av galenskap i tvättstugan, kan ju pigga upp. Miljövänlig galenskap.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0