Sommarnöje

Min favorit i tv just nu är en liten tjej i påannonsen för ett program om camping på TV4Plus:

"Vi ska ut och campa... känns lite pinsamt", säger hon och skruvar generat på sej.

Det är ju så helrätt, campa är pinsamt. Jag är allergisk mot husvagnar, fuktiga sovsäckar, förtält och gasoltuber. Jag ryser vid tanken att dela diskho, dusch och toa med 300 andra personer i veckovis. Och sova i ett hus som gungar när man går omkring därinne.

Maken är uppvuxen med husvagnssemestrar, idealiskt sätt att se Sverige tyckte han då. Tack och lov har han vant sej av med campandet nu, så vi det har aldrig varit aktuellt med sånt för oss.
Det finns också en sommarstuga i makens familj. Den ligger i ett sommarstugeområde där det är tätt mellan husen och där folk ständigt passerar utanför tomtgränsen och säger hejhej. Det är insyn och man blir betraktad, alla ser vem som kommer och går, på gott och ont. Det blir lite väl mycket "jaså, Ohlsson har skaffat ny bil" och "jaha, där ser man, nu har Janne äntligen klippt gräsmattan, det var på tiden".
Med åren har jag vant mej, men jag får inte riktigt till det. 

Jag har vuxit upp med raka motsatsen, nämligen. Torp i skogen, flera kilometer till närmsta granne, ingen som passerar på väg nånstans. Ingen el, ingen telefon, vatten från brunnen. Lugn och ro, på gränsen till lappsjuka, skog och svart insjö. Tid till ingenting, bada, fiska och elda brasa.
Jag har också, efter att varit bosatt på landet året runt en stor del av barndomen, vuxit upp med helgnöjen som fågelskådning, korvgrillning i skogen och röjning av skog. Ja, det är ju ganska långt ifrån husvagnscamping. Utom möjligen grillningsbiten.

Numera har våran ekonomi passerat billigast-möjliga-gränsen vad gäller semesterboende, förbi är tiden då vi bodde över på madrasser hos kompisar, på vandrarhem och dåliga hotell. Och än så länge har vi ingen egen sommarstuga, fast det är en dröm att en dag köpa nåt eget. Frågan är om det går att förena de två ytterligheterna och få lagom avstånd till grannarna och bra fiskevatten.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad det kändes det där med bra fiskevatten, det var länge sen man metade och rodde drag.
Kram farmor/mormor

2008-03-08 @ 14:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0