Å så lite Eurovision

Naturligtvis måste jag också älta det här ämnet lite.
Vann fel låt? Javisst, fel låt vinner ju alltid numera, inte sant?

Jag gillar egentligen schalgerfinalen, det har jag gjort sen jag var liten. Men jag har en invändning mot den nya ordningen i evenemanget, och det är att man prompt ska sjunga på engelska. Jag vet inte vad ni tycker, men är inte poängen med det att vi som inte kan ryska, serbokroatiska, slovenska eller vad det nu är, ska kunna förstå andemeningen i texten? Hur kan det då komma sej att det engelska uttalet hos samtliga artister från den östliga delen av vår världsdel, är så erbarmligt dåligt att man inte fattar ett ord av vad de sjunger i alla fall? Maken och jag sitter och tittar på varandra och undrar vilket språk de sjunger på. Är det engelska nu?

Den ryske artisten vrider sej i kärleksplågor på scen och kvider "... maaaj scharrrrt isss baaarnin- ing!". Och jag vet inte var jag ska ta vägen, det är ju detta som gör att det blir parodi av hela tjottaballongen, som Luuk skulle ha sagt. Det är ju detta som till stor del gör det i princip outhärdligt att titta på eländet.

I år röstade jag på Bosnien-Herzegovina, de sjöng på sitt egna språk, kanon. Fast precis när jag skulle ringa fick jag kalla fötter, och började fundera på om mina grannar från Makedonien skulle hata mej om de visste vilka jag röstade på. Skulle jag bli tvungen att rösta på Albanien i stället? Jag tänkte ett tag ta fram min historiebibel som jag har kvar sen jag pluggade på lärarprogrammet och läsa på om relationerna på Balkan. Hur var det nu med muslimer och kristna, serber och kroater, och mina grannar är väl albaner och inte greker?
Sen beslutade jag mej för att rösta på B-H i alla fall, för jag gillar ju låten, det är väl ändå det som det egentligen handlar om.
Eller?

Kommentarer
Postat av: Brossan

Elverum 19.41

Absolut fel....eller rätt!?!...Musiken har absolut ingen..jag säger INGEN betydelse i sammanhanget, allt handlar om hu många småstater det har blivit av det tidigare stora landet(Lex Sovjet och Jugoslavien) Ju fler småbitar desto fler potentiella tolvor i närområdet.

Enda chansen för Sverige att vinna nåt i fortsättningen är att dela upp Danmark i Amter, Norge i Fylken och Sverige i Landskap...då kanske t ex Närke skulle kunna vinna

Antingen gör vi så eller så lägger vi ner skiten punkt

2008-05-27 @ 19:48:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0