"... time is contaigious, everybody's getting old..."

Det är ju sådär det känns när medelåldern flåsar en i nacken; man börjar bli gammal, men tack å lov blir ju alla andra det också.

Jag har ju svurit att inte blogga om min bakdel, mest för att behålla självrespekten på nåt vis. Det gäller att vara personlig, men inte intim. Det kroppsliga förfallet med stigande ålder är ju ett intressant ämne, en fasa för vissa. Men jag ska passa på att vara lite självgod! Jag har nog ganska bra gener vad gäller åldrande. Det är ju skönt. Närmar mej fyrtio med grace, än så länge. 

Många yngre kvinnor trycker ansiktet fullt av concealers, foundation och puder, rouge och annat. Inte undra på att de behöver anti-ageingkrämer, det blir ju rynkor när allt smink hänger i skinnet på dem. Och till slut så kryper läppstiftet upp i alla smårynkor kring munnen, hua.

Kronprinsessan till exempel, hon har nog ärvt sin mors gener vad gäller ökande ålder. Ser hon inte lite rynkig ut redan? Dessutom har hon ju alltid  helt hopplösa kläder, löjliga dräkter med matchande skor. Såg till och med att Madde hade (det rimmade) små fjädrar som vippade i frisyren på sin 25-årsdag. Redan?
Drottningen såg nyopererad ut igen nu i nyårsprogrammet. Har hon helt bytt näsa nu? Jag tyckte det såg skumt ut...

Runt omkring mej köps det tuttoperationer. Nu vet jag tre, helt vanliga kvinnor som investerat väldigt mycket pengar i sina bröst. De har offrat en hel del för att antingen återställa brösten efter amning eller få drömtuttarna. Då går man alltså igenom en ganska stor operation, utsätter kroppen för narkos, infektionsrisker och smärtstillande medicin i veckor - allt detta enbart för att man tycker att man blir snyggare. Jag suckar.
Jag tänker inte operera tuttarna. Möjligen rekonstruera, om jag skulle bli mastektomerad (det där kan ni goggla). Jag tar hellre med familjen på en lång semester, det blir säkert två veckor i Thailand för de pengarna.

Nej, jag är faktiskt nöjd som det är. Jag menar, vad ska man göra? Det finns alltid andra som är rynkigare och säckigare. Min arga rynka mellan ögonbrynen ska få lite restylane när jag fyller fyrtio. Annars får det vara med det andra, jag vill inte ha porslinsfasader på tänderna heller.

Och tänk på karlarna, de gör minsann inte överdrivet mycket för att fräscha till sej. Vi småbarnsmammor blir smala som jakthundar när ungarna växer upp och far runt överallt och kräver passning. Karlarna de jäser, blir bukfeta och tunnhåriga. Vi kvinnor kämpar med vårt smink och våra crosstrainers, desperata att hålla oss i form. På sin höjd kommer då karlarna på att de inte har nån frisyr längre, och köper sej en hårtrimmer. Men de fortsätter att äta som om de vore i puberteten och på väg in i fotbollsföreningens a-trupp. I själva verket ser många ut som hjärtpatienter när de når 35, skrämmande.

Så det stämmer; tiden är jävligt smittsam och det gäller att hålla sej med ett gott immunförsvar.

(Rubriken är en rad ur en av mina favoritlåtar; "Coconut Skins" med Damien Rice. Så jädra bra.)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ah Ah Ah..1 vecka i Thailand! Tycker själv det är asfult med botoxsvullna kärringar där julrött läppstift flyter i snorrännan, men jag tycker inte det är påsarna och skårorna i ansiktet på en gammal dam som gör henne vacker heller..just den skönheten kommer nog innefrån. Utan särskilt lång betänketid, ingen direkt ångest över mina utammade bröst gjorde jag mina sillisar. Lite gladare är jag när jag provar kläder i provhytten (intresserad av mode och estetik som jag är) En mer belåten min när jag ser min spegelbild och lite kåtare på mig själv när jag slipper upptäcka två afrikaner som hänger ner som vattendroppar när jag står på alla fyra. Helt enkelt bara lite nöjdare. Hade klarat mig utmärkt utan sillisar, men varför nöja sig när jag kan få det ännu bättre? Man lever bara en gång, och jag drar till Thailand nästa år ;)

2008-01-15 @ 18:18:55
Postat av: Anonym

Ett litet tillägg till min förra kommentar. Jag har valt att lägga pengar på att känna mig snyggare, men det betyder inte att jag inte tycker det finns viktigare saker i livet att bry sig om, och jag lägger pengar på de sakerna oxå. Ibland känns det som en oskriven lag att om man väljer en sida av myntet ska man förkasta det andra..jag gillar både krona och klave. Det bästa en människa kan göra är att hitta sin egen lycka, och den är olika för alla. Du mår säkert bättre av att ta två resor istället för en tuttoperation och en resa, och det är bra att du vet det och jag suckar inte..men det kanske jag å andra sidan tycker skulle vara en resa för mycket för min del. Och såååå ont gör det inte. Vad är 5 dagar med lite ont i kroppen om man blir "nöjd o kåt" flera år framöver!? Så resonerar jag...en helt vanlig kvinna med ovanligt fina bröst och hjärta på rätt ställe.

2008-01-16 @ 09:44:42
Postat av: nurseblog

Du suckar säkert åt nåt som jag valt att lägga tid och pengar på. För min del, som medicinskt utbildad, finns det ingen anledning att utsätta min kroppen för den RISKEN ett ingrepp under narkos innebär. Att bli sövd kan, bara det, innebära livsfara med bl.a. andningsstillestånd, vilket kanske inte allmänheten är så väl insatt i. Det är ju bara att gratulera till det faktum att du har råd med både resa och nya tuttar i ett samhälle där många har svårt att skrapa ihop pengar till en vecka i husvagn.
Jag vill poängtera att jag inte rackar ner på folk som vill operera tuttarna, det är fritt valt. Jag har aldrig varit tuttfixerad, för mej är det värre att bli rynkig, om jag ska välj nåt. Ingetdera gör väl varken dej eller mej till en sämre människa.

2008-01-16 @ 11:00:52
URL: http://nurseblog.blogg.se
Postat av: Anonym

Kanske fick felaktig info om riskerna för allvarligare komplikationer av min läkare då och beslutet är baserat på falsk fakta, tur för mig att det gick bra isåfall. Reagerade mest på förminskandet av värdet i att vilja vara "snygg", betydelsen i det kan ju betyda att en människa blir mycket nöjdare och gladare och inte bara "snyggare". Men jag kan ha tolkat fel, snabb som jag är reagerade jag därefter.Och om du har kunskap om att det är väldigt stor riskfaktor, så förstår jag att du drar den gränsen. Jag fick inte den infon, och tänkte nog att det är inte helt riskfritt att ge sig av till Thailand och allt vad det innebär med familjen heller, livet är fullt av risktaganden..mer eller mindre självvalda. Tycker för övrigt din blogg är kul att läsa.

2008-01-16 @ 18:02:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0